Przykucie uwagi współczesnego człowieka to dla wielu marek nie lada wyzwanie. Przesyt informacji, jakimi codziennie karmią nas media i otaczający świat powoduje, że coraz trudniej jest skupić wzrok na konkretnym przedmiocie na dłużej, niż kilka sekund. Dobra identyfikacja wizualna jest jednak podstawą tworzenia wiarygodnej marki. Częste wystawianie konsumenta na styczność z logo marki jest często gwarancją jej zaistnienia w branży. Projektowanie znaku graficznego firmy nie jest jednak sprawą prostą, a częste błędy początkujących firm pojawiają się już na poziomie definicji zagadnienia. Problem sprawiają właściwie trzy słowa: logo, sygnet, logotyp.

Jakie są różnice między nimi i czego wystrzegać się w rozmowie z grafikiem, by nie popełnić gafy?

Logo

Logo, to zgodnie z definicją prawnie chroniony graficzny znak towarowy. Stanowi on jedyny w swoim rodzaju, niepowtarzalny element produktu i charakteryzuje daną markę, wyróżniając ją tym samym na tle konkurencji. Logo jest więc znakiem graficznym pełniącym w firmie dwie podstawowe funkcje – funkcję marketingową oraz funkcję informacyjną.

Logo jest w pewnym sensie graficzną formą nadrzędną.

Pojęcia, z którymi często jest mylone są bowiem jedynie składowymi logo. Zarówno sygnet, jak i logotyp tworzą parę stanowiącą komunikat wizualny marki, jednak ich funkcje są od siebie zupełnie odrębne.

Logotyp

Osoby znające podstawy słowotwórstwa powinny bez trudu dostrzec, że logotyp to tak naprawdę zlepek dwóch członów: „logo” oraz „typ”. Ten drugi powinien szczególnie sugerować funkcję, jaką logotyp pełni w firmie, a przynajmniej sugerować charakter tej konkretnej formy. Logotyp jest bowiem graficzną interpretacją brzmienia nazwy przedsiębiorstwa. Logotypy są również często rejestrowane jako znaki towarowe, i to być może dlatego są tak łatwo mylone z samym logo.

Logotyp jest jednak w dalszym ciągu formą tekstową i dopiero w połączeniu z sygnetem składa się w całość, jaką stanowi właśnie logo.

Dobry logotyp powinien wyróżniać się gamą kolorystyczną idealnie dobraną do danej kompozycji tekstowej, posiadać oryginalną i nie używaną przez konkurencję czcionkę oraz typografię kojarzącą się bezpośrednio z daną marką.

Sygnet

Element, który w połączeniu z logotypem tworzy logo nazywany jest specjalistycznie sygnetem. Nie jest to jednak nic innego jak element lub symbol, który znajduje się w pobliżu logotypu. Tworząc sygnet należy pamiętać o tym, że często to on będzie najbardziej rozpoznawalnym elementem całego logo. Warto więc pamiętać, by był on spersonalizowany i jednoznacznie kojarzący się z daną branżą i nazwą firmy.

Sygnet może funkcjonować na rynku również samodzielnie, będąc swojego rodzaju symbolem marki.

Idealne logo składa się zarówno z logotypu, jak i sygnetu, choć oczywiście nie każda firma musi sugerować się koniecznością ich tworzenia podczas projektowania logo marki. Wiele firm korzysta wyłącznie z jednego z elementów, stosując wyłącznie symbol graficzny (sygnet) lub monogram albo inicjały firmy (logotyp).

Tworząc profesjonalny znak firmowy warto jednak pamiętać, że musi on stanowić symbol spełniający określone wytyczne. Musi więc posiadać odpowiednią, kojarzącą się z firmą i branżą kolorystykę tak, by dla postronnego odbiorcy stanowił pewną informację na temat marki

Źródło informacji: Strefa Pixeli

Niezależnie jednak od tego, czy ostatecznym projektem stanie się sam sygnet, sam logotyp lub też całościowe logo, warto znać różnicę między pojęciami i stosować definicje zgodnie z ich przeznaczeniem. Pozwoli to uniknąć szeregu nieporozumień zarówno z osobą zatrudnioną do zaprojektowania logo, jak i w momencie rejestracji znaków towarowych czy tworzenia księgi identyfikacji wizualnej firmy.