Każdy wie, że od czegoś trzeba zacząć. Nic nie bierze się samo z siebie. ani firma się nie założy, ani bez pomocy się nie wykreuje. Tą niezastąpioną pomocą może okazać się identyfikacja wizualna firmy. Innymi słowy można powiedzieć, że jest to coś dzięki czemu dane przedsiębiorstwo jest w stanie przebić się na rynku. A raczej marka stworzona przez firmę.
Co musi wejść w skład tworzonej identyfikacji?
Aby to uczynić potrzeba kliku elementów, które mogą okazać się pod tym względem bardzo pomocne. Po pierwsze logo. Bez niego, żadna identyfikacja wizualna firmy nie może mieć miejsca. Logo jest tym znakiem, który od razu rzuca się (a przynajmniej powinien się rzucać) klientowi w oczy. Musi być chwytliwy, czytelny i łatwy do zapamiętania. Logo nie powinno być zbyt zawiłe, skomplikowane. W tym wypadku liczy się prostota. Gdy takie jest to nie tylko łatwiej zapada w pamięć, ale także w dostępniejszy sposób może być powielany (oczywiście nie w celach plagiatowych, a wyłącznie w celu promocji danej firmy czy marki. Łatwe i proste logo w jasny sposób można opisać innym osobom). Można wziąć przykład z istniejących już na rynku firm, które w dużym stopniu są rozpoznawalne. Każdy niech sam rozejrzy się wokoło, bo to nie jest miejsce do robienia różnorakim markom kryptoreklamy.
Kolejną ważną cechą, jaką powinno charakteryzować firmowe logo jest jego nieprzemijający charakter. Znak graficzny reprezentujący firmę nie jest wybierany na rok czy 5 lat, ale na cały okres istnienia firmy. Może on oczywiście ulegać pewnym zmianom; zmodyfikować można barwy lub kształt liter. Zmiany te jednak nie mogą być zbyt drastyczne. Są oczywiście od tej zasady pewne wyjątki, bowiem marki bardzo rozpoznawalne mogą sobie pozwolić na taki zabieg z tego względu, że nie istnieje ryzyko zapomnienia marki przez samą zmianę grafiki. Ostatnią cechą charakteryzującą dobre logo, będące ważnym elementem składowym wizualnej identyfikacji firmy, jest jego czytelność dla klienta. Logo niezrozumiałe nie będzie rozpoznawalne – dowiesz się więcej na ten temat czytając ten wpis: http://auchstudio.pl/blog/tworzenie-identyfikacji-wizualnej. Klient powiem nie ma obowiązku głowić się nad znaczeniem danego znaku.
Przenieś identyfikację wizualną na wszystkie elementy komunikowania marki
Kolejnym elementem sprzyjającym identyfikacji wizualnej firmy jest wygląd budynków związanych z danym przedsiębiorstwem. Czy jest konieczność, aby w tym miejscu coś więcej na ten temat napisać? Na pewno ważne jest, aby każdy budynek posiadał jakieś walory estetyczne, poza tym dobrze by było, aby kolorystyka zgadzała się z kolorami charakterystycznymi dla danej firmy i jej logo. Doskonałym przykładem są restauracje McdDonald’s. Ich charakterystyczną barwą jest czerwień, dlatego nie jest możliwe zjeść w tejże restauracji, ale koloru niebieskiego lub fioletowego. Musi być konsekwencja w stosowaniu barw.
Tą samą zasadą kierują się stacje paliw. Można pójść o zakład, że nikt nie tankował na niebieskiej stacji Shell, albo zielonej stacji Orlen. Jak widać właścicieli tych koncernów doskonale rozumieją czym jest identyfikacja wizualna firmy i stosują się do jej zasad. Innymi składowymi tejże identyfikacji są też: szata graficzna pism, wizytówki, czy opakowania produktów, ale nie ma potrzeby, aby opisywać je w szerszym stopniu.